Europarlamentarele, o luptă pentru publicurile hardcore

Europarlamentarele, o luptă pentru publicurile hardcore

La alegeri, mizele publicului larg sunt conducerea țării și guvernarea. Europarlamentarele nu livrează aceste mize, livrează doar satisfacția luptei taberelor politice.

Pentru public, turul doi al prezidențialelor și parlamentarele au un rezultat concret, palpabil. Le dăm conducerea țării sau guvernarea ”alor noștri” sau îi oprim pe ”ai lor” să ia conducerea țării sau guvernarea. Nu același lucru e valabil pentru europarlamentare. A doua zi sau săptămână după europarlamentare nu se întâmplă nimic. Nici nu iau ai tăi puterea, nici nu-i oprești pe ceilalți să ia puterea de la ai tăi. Tot ce se întâmplă e că pleacă la Bruxelles câțiva europarlamentari, mai mulți sau mai puțini de la un partid la altul, în funcție de rezultatul alegerilor.

Alegerile europarlamentare sunt alegeri în care importante sunt structurile și nucleul dur al votanților, în care discursul și emoția trebuie centrate pe votanții hardcore care votează o ”tabără”, o ”echipă”, ”culorile”, nu pentru un rezultat concret. 

Aceasta e rețeta PSD și PNL: purtători de mesaj radical – în conținut și formă – către publicul hardcore, adică Antena 3 și Rareș Bogdan, și structuri cointeresate de listele de candidați.

PSD a făcut o listă în care vedetele Antenei 3 sau susținute de Antena 3 sunt la loc de frunte. PSD speră că Antena 3 va scoate la vot nucleul dur al votanților PSD și, eventual, ar mai fura votanți de la ALDE, în condițiile în care suporterii hardcore ai PSD și ALDE au drept principală sursă de informare Antena 3. Acestora li se adaugă reprezentanții câtorva filiale puternice din partid (Claudiu Manda, de exemplu), care pot mobiliza structurile locale.

La rândul său, PNL mizează pe o vedetă de televiziune, cu succes la publicul hardcore al PNL, în primul rând la publicul naționalist și conservator din Ardeal și pe mai mulți reprezentanți ai unor filiale puternice, majoritatea din Ardeal. 

În aceste condiții, e de anticipat că PSD și PNL vor miza mai puțin pe mesaj în campania electorală și mai mult pe mobilizarea structurilor prin intermediul rețelelor teritoriale. Prezența în prim plan a vedetelor Antenei 3 și Realității TV le permite liderilor PSD și PNL să stea în afara reflectoarelor în această perioadă. 

De remarcat că ALDE mizează pe imaginea lui Tăriceanu și că, în fapt, acesta din urmă își pregătește deja candidatura la prezidențiale. În condițiile în care ALDE candidează separat și lista PSD are trei oameni ai lui Voiculescu, pe Chris Terheș, Carmen Avram și Maria Grapini, Tăriceanu nu poate beneficia de suportul Antenei 3 în aceste alegeri și acesta pare a fi unul dintre motivele pentru care Dragnea a făcut această alianță cu Antena 3.

Photo by Amine Rock Hoovr on Unsplash

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Translate »